کنترل میزان استفاده از نمایشگرهای دیجیتال در کودکان (اسکرین تایم)

امروزه کودکان زیر ۵ سال بیش از هر زمانی به نمایشگرها خیره می‌شوند. منظور از نمایشگر تلویزیون، کامپیوتر، کنسول‌های بازی، تلفن‌های هوشمند و تبلت است. اگر می‌خواهید مدت زمانی که کودکتان به نمایشگرها خیره می‌شود را محاسبه کنید به یاد داشته باشید که باید تمام دستگاه‌های فوق را در نظر داشته باشید. همچنین مدت زمانی که در مکان‌هایی خارج از خانه (مانند مهدکودک) از این وسایل استفاده می‌کند را نیز در نظر بگیرید. توصیه‌های زیر در مورد کودکانی است که روند تکاملی طبیعی دارند، اگر کودک شما نیازهای ویژه‌ای دارد در مورد توصیه‌های خاص مربوط به او از متخصص کودکان کمک بگیرید. 

چه میزانی از اسکرین تایم برای کودک مناسب است؟

بهترین نوع یادگیری برای کودکان حاصل تماس رو در روی آنها با مراقبینشان است. بهتر است که زمان استفاده از نمایشگرها برای کودکان را در حدقل میزان ممکن نگه داریم:

برای کودکان زیر ۲ سال: استفاده از نمایشگرها به هیچ وجه توصیه نمی­شود.

برای کودکان ۲-۵ سال: زمان استفاده روتین از نمایشگرها را زیر ۱ ساعت در روز حفظ کنید. 

چرا باید زمان استفاده از نمایشگرها را محدود کرد؟

اغلب در زمان استفاده از نمایشگر ها کودک فرصت یادگیری در دنیای واقعی شامل تعامل با دیگران، بازی خارج از خانه و ایجاد و لذت بردن از ارتباطات اجتماعی با خانواده را از دست میدهد.

زمان زیاد استفاده از نمایشگرها همچنین کودک را در معرض خطرات زیر قرار می‌دهد:

  • افزایش وزن
  • کاهش خواب
  • آماده نبودن برای مدرسه
  • بی‌توجهی، پرخاشگری و توانایی کمتر در آرام کردن خود
چگونه زمان استفاده از نمایشگر در خانه را محدود کنیم؟

محدود کردن زمان هنگامی که کودک کوچکتر از آسانتر از کاهش زمان هنگامی است که کودک بزرگتر شده است. در خانواده اصول استفاده از نمایشگرها را با کودکتان مطرح کنید و همگی به آن پایبند باشید. بر این اساس چگونگی و بایدها و نبایدهای استفاده از نمایشگرها را مشخص می کنید. چند نکته سودمند در این مورد عبارتند از:

با نحوه استفاده خودتان از نمایشگرها، الگوی خوبی برای کودکانتان باشید.

هنگام صرف غذا، کتاب خواندن برای کودکان یا زمان ­های جمع شدن خانواده دور هم، تلویزیون و وسایل دارای نمایشگر را خاموش کنید.

هنگامی که کسی از وسایل دارای نمایشگر استفاده نمی‌کند آنها را خاموش کنید. به‌خصوص تلویزیون در پس‌زمینه روشن نباشد.

حداقل یک ساعت قبل از زمان خواب از نمایشگرها استفاده نکنید. هیچ نمایشگری را در اتاق خواب کودکان قرار ندهید زیرا سبب ایجاد اختلال در خواب کودک می‌شوند.

به جای استفاده از نمایشگرها، فعالیت‌های سالمی نظیر کتابخوانی، بازی بیرون از خانه و یا ساخت کاردستی را برای کودکان انتخاب کنید.

چگونه اپ‌ها، ویدئوها و برنامه‌های مناسب را برای کودک انتخاب کنیم؟

حتی الامکان هنگام استفاده از نمایشگرها شما نیز با کودکتان همراهی کنید و با او درباره آنچه می‌بینید صحبت کنید.

برای حصول اطمینان از کیفیت برنامه‌ها:

  • برنامه‌ها و اپ‌های آموزشی تعاملی و متناسب با سن کودک را انتخاب کنید. برنامه‌های آموزشی اهداف یادگیری مشخصی دارند و کودک را تشویق به مشارکت می‌کنند.
  • قبل از استفاده کودک از اپ‌ها، خودتان آنها را امتحان کنید.
  • مطمئن شوید کودک برنامه‌هایی را تماشا می‌کند که شما هم با آنها آشنایی دارید.
  • از آگهی‌های بازرگانی و برنامه‌های با محتوای سرگرم کننده برای بالغین در حضور کودکان استفاده نکنید.
  • از سیستم‌های امتیازبندی برنامه‌ها استفاده کنید.
آیا کتاب‌های الکترونیکی ابزار یادگیری خوبی هستند؟

اپ‌ها و کتاب‌های الکترونیکی با کیفیت و مناسب سن که به منظور آموزش روخوانی تولید شده‌اند به شرط آنکه شما و کودک همزمان از آنها استفاده کنید می‌توانند مفید باشند. اما حتی بهترین کتاب های الکترونیکی نیز نمی‌توانند در زمینه مهارت‌هایی مانند ورق زدن صفحات یا تجربیاتی که کودکان می‌توانند با کتاب فیزیکی داشته باشند (همچون بلند کردن اجسام سنگین، خط خطی کردن و جویدن) کمک‌کننده باشند. 

آیا استفاده از نمایشگرها برای آرام کردن یا پرت کردن حواس کودک ایرادی دارد؟

استفاده از نمایشگرها به این منظور به صورت لحظه‌ای ممکن است مفید باشد اما با استفاده مکرر از آنها کودک یاد نمی‌گیرد که خود را آرام کند (Self-soothing). 

وقتی که نمایشگر را از کودک می‌گیریم ناراحت می‌شود، چه می‌توانیم بکنیم؟

در دنیای امروز مدیریت زمان استفاده از نمایشگرها یک چالش رو به ‌رشد است. ایجاد محدودیت برای همه اعضای خانواده هنگامی که کودکان هنوز کوچک هستند بسیار کمک کننده است. در لحظه‌ای که کودک ناراحت شده است با صدای آرام با او صحبت کنید، او را متوجه کنید که ناراحتی‌اش را درک می‌کنید و توجه و علاقه‌اش را به سمت دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌اش معطوف کنید.

0 Comments